Σάββατο, 6 Αυγούστου 2011

Μετασχηματίζοντας το σύστημα των Μεταφορών


Η συζήτηση και οι πρωτοβουλίες για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Ελλάδα, τα δικαιώματα των πεζών και των ποδηλατών, η σχέση των μεταφορών με την κλιματική αλλαγή και την οικονομία, την ψυχική υγεία, την οδική ασφάλεια κ.λπ. βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα στη χώρα μας.

Υπάρχουν βεβαίως κάποιες κινήσεις όπως π.χ. ΕΠΙΒΑΤΗΣ, ΠΕΖΗ, ΕΝΩΣΗ ΠΕΖΩΝ, Ποδηλάτες/σσες, Φίλοι του Σιδηρόδρομου, SOS Τροχαία Εγκλήματα κ.λπ. οι οποίες όμως είναι μέχρι στιγμής ασυντόνιστες μεταξύ τους και απέχουν πολύ για να τις χαρακτηρίσουμε κίνημα.

Πρόσφατα έχουν εμφανιστεί πρωτοβουλίες πολιτών όπως «ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΔΥΤΙΚΑ» (εκφράζεται μέσω του blog ΕΔΩ), «Επιτροπή Πολιτών Ελευσίνας για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής» και ελπίζουμε να δημιουργηθούν και άλλες.

Η Πρωτοβουλία Πολιτών «ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΔΥΤΙΚΑ», μπορεί να συγκροτήθηκε με αφορμή τη μη λειτουργία των τριών έτοιμων σταθμών του ΜΕΤΡΟ στα Δυτικά (Αγία Μαρίνα/Χαϊδάρι, Περιστέρι, Ανθούπολη) λόγω της «πολιτικής εμπλοκής με τη SIEMENS», όμως τόσο οι αναρτήσεις όσο και οι παρεμβάσεις μας θα επιδιώξουμε να είναι ευρύτερου χαρακτήρα, όπως περιγράφονται στην πρώτη παράγραφο.

Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο «Μετασχηματίζοντας το σύστημα των Μεταφορών» σε μετάφραση του Γιάννη Μαστοράκη και αναρτημένο στο blog «Η καλύβα ψηλά στο βουνό».

[…Εκτός από την υπερεπείγουσα ανάγκη να σταθεροποιήσουμε τα επίπεδα του CO2 στη γήινη ατμόσφαιρα, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι πιεστικοί λόγοι που υποχρεώνουν όλες τις χώρες του κόσμου να επιταχύνουν την αναδόμηση του συστήματος των μέσων μεταφοράς τους. Σε αυτούς μπορούμε να συμπεριλάβουμε
α)την υποχρεωτική προετοιμασία που πρέπει να κάνουμε εν όψει της επικείμενης πτώσης της Παραγωγής του Πετρελαίου (και της ανόδου της τιμής του, εννοείται),
β)τον περιορισμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης και
γ) την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
…Ενώ το μέλλον των μεταφορών μέσα στις πόλεις βρίσκεται στην χρήση πολλαπλών Μέσων Μεταφοράς, ήτοι, στα ελαφριά τρένα (light rail), στα λεωφορεία , στα ΙΧ και στο περπάτημα, το μέλλον των εκτός πόλεως μεταφορών (intercity travel), ήτοι στις πάνω από 500 μίλια αποστάσεις, ανήκει στα υψηλής ταχύτητας τρένα(high speed trains)…]
Διαβάστε το άρθρο ΕΔΩ

1 σχόλιο:

  1. Το κείμενο παρότι κριτικάρει με σωστό τρόπο την κυριαρχία του ΙΧ σηκώνει πολύ συζήτηση και σε σχέση με τα τραίνα μεγάλων ταχυτήτων (κυρίως όσον αφορά την παράπλευρη διάλυση του ενδιάμεσου "τοπικού" δικτύου) και στις προτάσεις για αύξηση της φορολογίας στη βενζίνη. Η αύξηση της φορολογίας δεν σημαίνει αναγκαστικά μείωση της κατανάλωσης.

    Δεν είναι μόνο ο πολίτης εξαρτημένος από το ΙΧ είναι και το ίδιο το κράτος. Βλέποντας την χρήση του ΙΧ και σαν πηγή εσόδων (βενζίνη, τέλη κλπ) υιοθετεί μια πολιτική αυξήσεων για να μεγαλώσει το εισόδημά του και όχι για να περιορίσει τη χρήση. Αυτό επίσης δεν θα γίνει "αντικειμενικά" λόγω της έλλειψης χρημάτων από τους ίδιους τους χρήστες.

    Πρώτα απ΄ όλα γιατί δεν αναπτύσσονται (η ακόμα χειροτέρα, όπως στη χώρα μας, αποδομούνται) εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς και δεύτερο αλλά όχι τελευταίο η ιδεολογία ΙΧ ήταν και είναι πανίσχυρη (ιδίως στις ΗΠΑ αλλά όχι μόνο). Το τελευταίο ουδόλως θίγεται στο κείμενο.
    Γιωργος Κουβίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή